Van interplanetair naar interdisciplinair: MOMSTER-monsters in de klas
View/ Open
Discipline
Educational sciences
Audience
General Public
Date
2021Metadata
Show full item recordDescription
Meteoren en meteorieten kunnen ons verrassend veel leren over het ontstaan en de evolutie van het zonnestelsel. De wetenschappers van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie (BIRA) pionieren al jaren met hun onderzoek naar meteoren aan de hand van het Belgische netwerk van radio-ontvangers (BRAMS), dat dag en nacht meteoren detecteert in onze regio. Sinds kort kunnen burgers ook meehelpen met het onderzoek, door beelden (spectrogrammen) te analyseren waar signalen van meteoren op te zien zijn. Dit gebeurt via de online tool ‘Radio Meteor Zoo’ op het burgerwetenschapsplatform Zooniverse.org. Tijdens het schooljaar 2020-2021 trokken de onderzoekers naar een aantal middelbare scholen, waar ze leerlingen met Radio Meteor Zoo in contact brachten en hen inwijdden in de wondere wereld van kometen, meteoroïden, sterren en planeten. Het project bleek een hit: leerlingen waardeerden het rechtstreekse contact met de onderzoeker en de bijdrage die ze zelf konden leveren aan de wetenschap. Ze leerden op een ‘andere’ manier bij over de verschillende aspecten van ons zonnestelsel. Voor 2021-2022 hebben drie projectpartners (BIRA, KULeuven en Planetarium Brussel) de handen in elkaar geslagen voor de start van ‘MOMSTER’: een educatieve versie van het burgerwetenschapsproject. Binnen MOMSTER zullen drie mobiele radio-ontvangers heel België rondreizen om gedurende enkele weken door een school geadopteerd te worden. De ontvangers zullen data aanleveren en een aanknopingspunt vormen voor interessante vakoverschrijdende discussies en lesmomenten op school. Het project MOMSTER biedt educatieve materialen aan, niet alleen voor het vak aardrijkskunde, maar voor alle aan STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) gerelateerde vakken. In dit artikel geven wij u alvast een introductie in het waarom en het hoe van dit onderzoek.
Citation
Sterken, M.; Kolenberg, K.; Calders, S.; Lefever, K.; Kochuyt, A.-L.; Lamy, H. (2021). Van interplanetair naar interdisciplinair: MOMSTER-monsters in de klas. , Jaarboek de Aardrijkskunde 2021, 43-50,Type
Article
Peer-Review
No
Language
nld